Team

Elke dag zorgen wij ervoor dat we met elkaar op een uitdagende manier de kinderen het onderwijs bieden waarin zij nieuwe dingen ontdekken en leren.

Missie / visie

Kenmerken die horen bij onze school zijn: toegankelijkheid, veilig en vertrouwd, begrip voor verschillen, verantwoordelijkheid en kwaliteit. Samen geven ze onze missie en visie op onderwijs weer.

Toegankelijkheid: Wij hebben als school niet alleen een onderwijstaak maar ook een voorbeeldfunctie. Daarom zien wij de school als een plek waar iedereen binnen kan lopen om vragen te stellen, informatie in te winnen of zorg uit te spreken.

Veilig en vertrouwd: Wij geloven dat een kind pas optimaal kan leren en werken als het zichzelf durft en leert te zijn in iedere omgeving. Het is daarom belangrijk dat het kind vertrouwen heeft in zichzelf en de leeromgeving.

Begrip voor verschillen: Ieder kind is uniek. En heeft ook een eigen persoonlijkheid. Kinderen bij ons op school gaan respectvol met elkaar om en leren elkaars verschillen te begrijpen en accepteren.

Verantwoordelijkheid: Omdat we de kinderen op onze school zelfstandig willen maken voor de samenleving waar ze dagelijks mee te maken hebben, krijgen ze bij ons veel verantwoordelijkheid.

Kwaliteit: Het hele team van de Weerijs is onze drijvende kracht en zorgt voor een gevarieerde en gestructureerde lesomgeving waarin de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Onderwijs

Op de Weerijs werken we in jaargroepen. In groep één starten de vierjarigen. In groep acht eindigt, op ongeveer twaalfjarige leeftijd, de basisschool. De groepen 1 en 2 zitten door elkaar. Van de groepen 3 tot en met 8 zitten de leerlingen per jaargroep. De gemiddelde groepsgrootte ligt rond de 20 leerlingen.

Wij bereiden de leerlingen voor op hun toekomst. Daarbij hoort naast zelfstandigheid ook verantwoordelijkheid en samenwerking. Dit houdt in dat er bijvoorbeeld door de bovenbouw ondersteuning geboden wordt aan de midden- en onderbouw in de vorm van bijvoorbeeld tutorlezen. Ook werken we groepsdoorbrekend aan dezelfde doelen waarbij we met en van elkaar veel kunnen leren.

Ondersteuning

Basisschool de Weerijs werkt met de gedachte: ‘Thuis nabij en inclusief onderwijs, tenzij’. Alle leerlingen op de Weerijs kunnen hier samen opgroeien en indien nodig ‘binnen de muren’ al in een vroeg stadium ondersteuning krijgen. Deze ondersteuning wordt in eerste instantie altijd binnen de eigen groep georganiseerd. Voor eventuele extra ondersteuning binnen of juist buiten de groep verkennen we vervolgens samen met de ouders en onze Intern Begeleider wat passende mogelijkheden zijn.

In onze groepen werken we volgens het EDI principe. Hierbij kijken we voor, tijdens en na de instructie van de lesstof goed of uw kind nog ondersteuning nodig heeft of juist al eerder aan de slag kan gaan met de leerstof. Zodoende volgen alle kinderen hun eigen ontwikkeltempo en proces.

Meer- en hoogbegaafdheid

In de groep werkt de leerkracht met leerlingen die sneller door bepaalde leerstof heen komen. Hierbij kijken wij per aanbod welke leerlingen op welk moment versneld deze stof aangeboden kunnen krijgen.

Leerlingenraad​

Al enige tijd hebben we op de Weerijs de leerlingenraad. Van groep 5, 6, 7, en 8 zijn twee leerlingen afgevaardigd. Daarnaast is er ook 1 leerling van onze school die ons vertegenwoordigt bij de INOS-leerlingenraad. Op de Weerijs komen ze ongeveer 6 keer per jaar bij elkaar met de directrice om te praten over zaken die zij belangrijk vinden en/of wat wij graag met hen willen bespreken.

Thema’s die aan bod komen hebben onder andere te maken met ‘je veilig voelen op school’, ‘het schoolplein’ of ‘de toekomst van het onderwijs’. Goede ideeën en belangrijke vragen zijn welkom en kunnen in de ideeënbus gepost worden.

Samenwerking

Wij maken ons onderwijs niet alleen. Daarvoor hebben wij partners die samen met ons het onderwijs vormgeven.

Zo werken wij structureel samen met:

• Dansgezelschap de Stilte
  • Het Chassé- theater
  • NACademy
  • Jeugd Cultuurfonds
  • CJG
  • Natuurwijs

Veilige school

Omdat wij als basisschool de Weerijs het schoolklimaat erg belangrijk vinden, hebben wij gekozen om te werken met KWINK. We willen vooral de nadruk leggen op het vertellen en versterken van gewenst gedrag.